۲۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۵
کد خبر: ۶۳۱۲۰۹

مهمترین اخبار اقتصادی پنجشنبه ۲۸ آذرماه ۹۸| قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه

مهمترین اخبار اقتصادی پنجشنبه ۲۸ آذرماه ۹۸| قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه
در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، اما ربع سکه با ۴۰ هزار تومان کاهش نسبت به روز گذشته یک میلیون و ۴۲۰ هزار تومان قیمت خورد.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی پنجشنبه 28 آذر ماه  ۹۸ به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه امروز

بر اساس اعلام اتحادیه طلا و جواهر در بازار تهران سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در قیمت چهار میلیون و ۴۳۰ هزار تومان و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با قیمت چهار میلیون و ۴۲۰ هزار تومان معامله شد.

در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، ربع سکه، اما ربع سکه با ۴۰ هزار تومان کاهش نسبت به روز گذشته یک میلیون و ۴۲۰ هزار تومان قیمت خورد.

هر گرم طلای ۱۸ عیار هم ۴۵۲ هزار تومان ارزش گذاری شد، ضمن آنکه در بازار‌های جهانی نیز هر اونس طلا ۱۴۷۶ دلار قیمت خورد.


قیمت دلار و یورو در صرافی ملی
صرافی ملی قیمت دلار را برای پنج شنبه ۲۸ آذر با ۵۰ تومان کاهش نسبت به نرخ‌های پایانی چهارشنبه، ۱۲ هزار ۸۵۰ تومان اعلام کرد. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۲ هزار و ۷۵۰ تومان خریداری کرد.

قیمت فروش یورو، در صرافی‌های بانک‌ها ۵۰ تومان کاهش یافت و ۱۴ هزار و ۱۵۰ تومان اعلام شد؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۴ هزار و ۵۰ تومان قیمت‌گذاری شد.

 

آغاز ثبت‌نام مسکن ملی در ۴ شهر جدید تهران از ۱۰ صبح شنبه

محمود محمود زاده با اشاره به اینکه از ساعت 10 صبح شنبه 30 آذر ماه ثبت نام در استان‌های تهران، البرز و قزوین آغاز می‌شود، افزود: شهروندان تهرانی در 4 شهر جدید پرند، پردیس، هشتگرد و ایوانک نیز می‌توانند در این طرح ثبت نام کنند.

وی اضافه کرد: در شهرستان دماوند شهرکیلان، شهرستان فیروزکوه شهر فیروزکوه، شهرستان ورامین شهر ورامین، شهرستان قرچک شهر قرچک، شهرستان پاکدشت در شهر‌های پاکدشت و شریف اباد، شهرستان شهریار شهر شهریار ، شهرستان ملارد در شهر صفا دشت، شهرستان اسلامشهر در شهر اسلامشهر و شهرستان رباط کریم در شهر رباط کریم و پیشوا ثبت نام انجام می‌شود.

وی افزود: در استان البرز شهرهای نظرآباد، اشتهارد و شهر جدید هشتگرد و در استان قزوین، شهرهای قزوین، آبیک، الوند، تاکستان، اقبالیه، بویین‌زهرا، اسفرورین، خرمدشت، محمودآباد نمونه و بیدستان برای ثبت‌نام متقاضیان مرحله اول طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن در نظر گرفته شده است.

محمود زاده گفت: در روز شنبه (30 آذر) علاوه بر ثبت نام سه استان پایانی (تهران، البرز و قزوین)، براساس تقاضا، ظرفیت 5 استان زنجان، هرمزگان، اصفهان، خراسان جنوبی و کرمان افزایش می‌یابد و متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سایت، برای ثبت نام در این طرح اقدام کنند.

وی افزود: افرادی که اعتراض دارند از تسهیلات و امکانات دولتی استفاده نکرده اند، اما فرم (ج) آن‌ها قرمز است، برای سبز شدن فرم (ج) خود باید به ادرات راه و شهرسازی استان خود مراجعه کنند و پس از بررسی و در صورت نبود مشکل، فرم (ج) آن‌ها سبز می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: تاکنون در 28 استان، ثبت نام در طرح اقدام ملی مسکن انجام شده است.

 

هشدار آلودگی 7 روزه هوا در شهرهای بزرگ

صادق ضیائیان در تشریح آخرین وضعیت جوی کشور اظهار داشت: امروز در نیمه جنوبی کرمان، شرق هرمزگان، جنوب خراسان جنوبی و برخی مناطق سیستان و بلوچستان، بارش پراکنده‌، رعد و برق و وزش باد شدید به صورت موقت داریم.

مدیر مرکز پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی ادامه داد: از امروز تا اواخر هفته آینده در اغلب مناطق کشور جوی پایدار حاکم است و این سبب می‌شود در شهرهای بزرگ و صنعتی افزایش غلظت آلاینده‌های جوی را داشته باشیم.

ضیائیان افزود: بر این اساس و به دلیل پایداری جو ‌‌از امروز افزایش غلظت آلاینده‌های جوی در شهرهای بزرگ، پرجمعیت و صنعتی رخ می‌دهد و این شرایط تا روز چهارشنبه چهارم دی‌ماه ادامه دارد.

وی هشدار داد: در این راستا کاهش کیفیت هوا تا حد ناسالم برای گروه‌های حساس در اوایل هفته آینده پیش‌بینی می‌شود و در صورت عدم کاهش منابع آلاینده شهری، رسیدن آلودگی هوا به حد ناسالم برای همه گروه‌ها دور از انتظار نیست.

مدیر مرکز پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی افزود: توصیه می‌شود خودداری از تردد غیرضروری در سطح شهر خصوصاً برای کودکان، افراد مسن و بیماران تنفسی و قلبی، در دستور کار باشد.

وی در تشریح وضعیت جوی پایتخت گفت: آسمان تهران فردا صاف همراه با غبار محلی و روز شنبه صاف و غبار آلود خواهد بود؛ بیشینه و کمینه دما فردا در تهران ۱۳ و ‌۴ درجه است.

ضیائیان اظهار داشت: فردا شهرکرد با کمینه دمای هشت درجه زیر صفر و همچنین همدان با کمینه دمای ۶ درجه زیر صفر سردترین مراکز استان و بندرعباس با بیشینه دمای ۲۵ درجه بالای صفر گرمترین مرکز استان خواهد بود.

مدیر مرکز پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی بیان کرد: فردا در ۱۷ استان کمینه دما صفر و زیر صفر درجه خواهد بود.

 

متوسط قیمت آپارتمان در تهران در بهار امسال 23 درصد افزایش یافت

مسعود افشین، اظهار کرد: متوسط قیمت فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی معامله شده از طریق بنگاههای معاملات ملکی دربهار سال 1398 شهر تهران  حدود 16 میلیون و 950 هزار تومان بوده است  که نسبت به فصل قبل، 16.6% و نسبت به فصل مشابه سال قبل 174.6% افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه بیشترین قیمت فروش هر متر مربع زمین در منطقه 3 تهران با قیمتی حدود 34 میلیون تومان است، افزود: کمترین قیمت هم مربوط به منطقه  20 تهران با قیمت هرمترمربع حدود 4 میلیون و 800 هزار تومان بوده است. بیشترین تغییر قیمت زمین نسبت به فصل بهار سال گذشته مربوط به منطقه یک تهران و کمترین تغییر قیمت مربوط به منطقه 16 است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران همچنین درباره متوسط قیمت فروش هر متر مربع زیر بنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاههای معاملات ملکی در بهار سال 1398 شهر تهران را حدود 13.1 میلیون تومان بوده اعلام کرد که نسبت به فصل قبل و نسبت به فصل مشابه سال قبل  به ترتیب 22.7% و 109.6 % افزایش داشته است.

 

تورم ماهانه تهران 2.1 درصد بالا رفت

نعمت الله ترکی گفت:‌ نرخ تورم نقطه‌ای استان تهران در مهر ماه ١٣٩٨ به عدد 30.6 درصد رسید.

وی اظهار کرد: منظور از نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل است. بعبارت دیگر خانوارهای استان تهران به طور میانگین 30.6 درصد بیشتر از مهر ١٣٩٧ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده­اند.

وی با بیان اینکه نرخ تورم نقطه‌ای مهر ماه ١٣٩٨ استان تهران در مقایسه با ماه قبل 4.3 واحد درصد کاهش یافته است، افزود: نرخ تورم نقطه‌ای گروه‌های عمده «خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات» و «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» به ترتیب37.3 و 28.8 درصد بوده و نرخ تورم نقطه‌ای هر دو گروه عمده در مقایسه با ماه قبل کاهش داشته است.

ترکی ادامه داد: کاهش نرخ تورم گروه های عمده ذکر شده، در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری استان تهران 30.5 درصد است که نسبت به ماه قبل 4.3 واحد درصد کاهش داشته است. هم‌چنین این نرخ برای خانوارهای روستایی تهران 31.8 درصد بوده که نسبت به ماه قبل 4.7  واحد درصد کاهش داشته است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران با بیان اینکه  نرخ تورم نقطه‌ای کشور در مهر ماه ١٣٩٨ عدد 28.3 درصد است، اعلام کرد: این نرخ برای خانوارهای شهری و روستایی  کشور در مهرماه 1398  به ترتیب 28.3  و 28.5 درصد بوده است. ضمن آنکه بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مهرماه 1398مربوط به استان ایلام (34.7درصد) و کمترین آن مربوط به استان آذربایجان غربی (22.1 درصد) است.

وی با اشاره به بررسی های نرخ تورم ماهانه گفت: نرخ تورم ماهانه استان تهران در مهرماه ١٣٩٨ در مقایسه با ماه قبل با افزایشی معادل 2.1 واحد درصد به 3.2 درصد رسیده است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» به ترتیب 0.9- درصد و 4.5 درصد بوده است. نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری استان 3.3 درصد و برای خانوارهای روستایی تهران2.5 درصد بوده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران افزود: نرخ تورم سالانه مهر ماه ١٣٩٨ برای خانوارهای استان تهران به 42.2 درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، 0.6 واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.نرخ تورم سالانه در مهر ماه 1398 برای خانوارهای شهری و روستایی استان تهران بترتیب  42.2  و  43.4 درصد بوده که نسبت به ماه قبل به ترتیب 0.6 و 0.5 واحد درصد کاهش داشته است.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات